تاریخ انتشار: شنبه 1402/10/16 - 10:04
کد خبر: 492396

نگاهی بر دور دوم تعیین صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان؛

کاهش قابل توجه عدم ‌احراز صلاحیت‌ها/ تایید بیش از ۴۰۰ نفر داوطلب دهه هفتادی‌

کاهش قابل توجه عدم ‌احراز صلاحیت‌ها/ تایید بیش از ۴۰۰ نفر داوطلب دهه هفتادی‌

بر اساس قانون سه روز فرصت اعتراض برای داوطلبان فراهم است و یک مرحله دیگر که توسط شورای نگهبان انجام می‌شود فرصت بررسی صلاحیت وجود دارد. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور خطاب به داوطلبان گفت: برای داوطلبانی که فاقد شرایط ثبت نام از ناحیه هیأت مرکزی نظارت تعریف شدند، نیز پیامک ارسال کردیم. داوطلبان محترم عنایت داشته باشند کسانی که به نتایج اعلام شده اعتراض دارند، حتما سامانه اعلامی شورای نگهبان که پورتال این شورا است، مراجعه کنند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در مرحله دوم بررسی صلاحیت‌های کاندیدا های  انتخاباتی که به تایید و بررسی صلاحیت ها توسط هیات های نظارت روز پنجنبشه به پایان رسید.  نتایج این دور از بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس نیز به وزارت کشور ارسال شد که بر اساس قانون سه روز فرصت اعتراض برای داوطلبانی که بر هر دلیل نسبت به بررسی‌ها اعتراض دارند فراهم است.

مطابق با آمارها و گزارش ها مجلس آینده می تواند مجلس جوان تری باشد از این رو و با توجه به گزارش ها بیش از 52 درصد از نامزدها تایید صلاحیت شدند و در مقابل حدود38 درصد رد صلاحیت شدند و زیر ۱۰ درصد هم عدم احراز شدند.

در همین مورد در جدید صحبت‌ها هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بیش از ۱۱ هزار نفر توسط هیات های نظارت انتخابات تایید صلاحیت شدند، گفت: بر اساس قانــون ۳ روز مهلت اعتراض است که از یکشنبه یعنی فردا آغاز می شود.


قانون سه مرحله را پیش بینی کرده است. یک مرحله هیات های اجرایی بود که دو ماه پیش تشکیل شد. هشت نفر شخصیت ها معتمد منطقه و یه نفر از مقامات منطقه بودند که ۱5 روز زمان داشتند. کسانی که در هیات اجرایی رد شده بودند، اگر شکایت کرده بودند به ما ارسال شد.

حدود هزار و 5۰۰ نفر داشتیم که از این مرحله اعتراض نکردند که معنایش انصراف است.  اگر شکایتی به ما کرده بودند حتما رسیدگی شده است. بعد از امروز ۳۰ روز خود شورای نگهبان به عنوان مرجع اصلی اعلام نظر خواهد کرد.

ما یک میلیون ۷5۰ هزار سند را در این مقطع مورد بردسی قرار دادیم. حاصل این بررسی ها بیش از 2۱ هزار نفر واجد شرایط بودند که ثبت نام کرده بودند. از این تعداد بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند و مورد تایید هیات نظارت استان و هیات مرکزی قرار گرفتند؛ یعنی بیش از 52 درصد مورد تایید قرار گرفت.

این عدد دو برابر دوره گذشته است. به ازای هر کرسی حدود ۳۸ نفر می توانند باهم رقابت کنند. بیش از ۱۱ هزار نفر یعنی بیش از 52 درصد تایید صلاحیت شدند. حدود38  درصد صلاحیت ها مــورد تایید قرار نگرفت. 

البته این به معنی اتمام کار نیست و آنان می توانند شکایت کنند تا اعضای شورای نگهبان دقیق تر بررسی کنند. بر اساس ابلاغیه جدید قانون انتخابات تعداد عدم احرازها کاهش قابل توجهی داشت و زیر ۱۰ درصد عدم احراز داشتیم.

بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی داریم و بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر دهه شصتی داریم که می توانند باهم رقابت کنند. 2۷5 نفر از نمایندگان مجلس فعلی در انتخابات پیش رو ثبت نام کردند که فقط 2۶ نفر از آنها تایید صلاحیت نشدند که می توانند شکایت کنند و شورای نگهبان صلاحیت آنان را بررسی کند. 

حدود یک سوم نسبت به دور قبل این تعداد کاهش پیدا کرده است. ما در مرحله پیش رو ملاقات ها و مستندات قانونی داریم که با افراد طرح خواهیم کرد. باتوجه بـه اعلام شورای نگهبان و اطلاع رسانی که چهره های سیاسی در رسانه ها انجام داده اند در بین نفرات تایید صلاحیت شده می توانیم به نفراتی مانند: مسعود پزشکیان، محمدباقر نوبخت، علی مطهری، غلامرضا تاجگردون، غلامرضا نوری قزلجه، حمید رسایی، نادر قاضی پور، کمال الدین پیرموذن و ... اشاره کرد.

از چهره های شاخص ردصلاحیت شده می توانیم به غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، احمدعلیرضابیگی نماینده تبریز، جلال رشیدی کوچی، حسن محمدیاری ، احمد رسولی نژاد ، االله وردی دهقانی ، سیدکاظم موسوی حشمت الله فلاحت پیشه، احمد دنیاملای معین الدین سعیدی، بهروز نعمتی، غلامرضا کاتب، عبدالرضا عزیزی و سلمان خدادادی رد صلاحیت شدند.

کاهش قابل توجهی عدم‌احرازها صلاحیت

سخنگوی شورای نگهبان در تازه‌ترین اظهارات خود بیان کرد: براساس قانون جدید انتخابات و راهبردهای اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب، تعداد عدم احرازها در این دوره کاهش قابل توجهی نسبت به ادوار گذشته داشته است.

وی افزود: کمتر از 10 درصد متقاضیان با عدم احراز شدند. در این دوره باتوجه به اینکه زمان بیشتری در اختیار هیات‌های نظارت قرار داده شده بود، بررسی‌های بیشتری صورت گرفت. بیش از 4 هزار نفر دعوت شدند و اگر ابهام و نکته‌ای بود با افراد مطرح و دفاعیه آن‌ها دریافت شد. براساس قانون جدید انتخابات این بار شاهد تاییدهای بیشتر و عدم احرازهای کمتر بودیم.

31.47 درصد داوطلبان تهرانی تایدد صلاحیت شدند

 عبــاس جوهــری، روز جمعه با اشاره به آمار نهایی تایید صلاحیت های کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: طــی روزهای جمعه و شنبه نتیجه تایید صلاحیت ها از طریق فرمانداری های مراکز حوزه های انتخابیه بــه داوطلبان اعلام می شــود. صلاحیت 31.47 درصــد از داوطلبان تایید شده است. براساس آنچه که هیات نظارت اعلام کرده، در سطح استان تهران از تعداد پنج هزار و ۷۰۶ نفر کــه در این هیات مورد بررسی قرار گرفتند، 2هزار و ۷۰۰ نفر تایید صلاحیت شدند.

 2هزار و ۱۰۴ نفر نیز صلاحیت شان تایید نشده که حدود 87.36 درصد از مجمــوع داوطلبین در سطح استان تهران را به خود اختصاص دادند. علاوه بر این ۹۰2 نفر نیز صلاحیت شان احراز نشده که ۸۰.۱5 درصد را شامل می شوند.

نکته حائز اهمیت اینکه افرادی که عدم تایید صلاحیت و عدم احراز صلاحیت دریافت کردند، از روز یکشنبه17 دی ماه تا سه شنبه ۱۹ دی ماه فرصت دارند به صورت غیر حضوری در سامانه شورای نگهبان بــه آدرس  http://davtalab.shora-gc.ir  مراجعــه و اعتراض خود را ثبت کنند. تعداد افراد تایید صلاحیت شده استان تهران در این دوره نسبت به دوره قبل بیش از 2 برابر است. 

سه روز مهلت برای اعتراض

بر اساس قانون سه روز فرصت اعتراض برای داوطلبان فراهم است و یک مرحله دیگر که توسط شورای نگهبان انجام می‌شود فرصت بررسی صلاحیت وجود دارد. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور خطاب به داوطلبان گفت: برای داوطلبانی که فاقد شرایط ثبت نام از ناحیه هیأت مرکزی نظارت تعریف شدند، نیز پیامک ارسال کردیم. داوطلبان محترم عنایت داشته باشند کسانی که به نتایج اعلام شده اعتراض دارند، حتما سامانه اعلامی شورای نگهبان که پورتال این شورا است، مراجعه کنند و در بازه زمانی هفدهم تا نوزدهم دی ۱۴۰2 از ساعت ۸ الی ۱۸ ، اعتراض خود را ثبت کنند؛ ثبت اعتراض منجر به آن خواهد شد که فرآیند بررسی اعتراض در شورای نگهبان صورت گیرد.

شورای نگهبان هم کار بررسی های خود را از 2۰ دی تا ۱۹ بهمن به مدت یک ماه و طی یک فرآیند30 روزه انجام خواهد داد. پس از آن شورای نگهبان به ستاد انتخابات نتایج را اعلام خواهد کرد و امیدواریم در این فرآیند مانع و مشکلی نباشد و داوطلبان در بازه زمانی اعلام شده چنانچه اعتراضی دارند ثبت اعتراض را انجام دهند.  بر اساس آنچه که هیأت مرکزی نظارت اعلام کرده است ۱۱ هزار و ۱۶ نفر تأیید صلاحیت شده اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top